NRD Начало
Четвъртък, 19 Юни 2025
Начало Калейдоскоп През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
1168
Калейдоскоп

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting.  Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език. „Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене.

| 18 Юни 2025, 16:42 ч.
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
Снимка © БТА

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота. То трябва да зададе или удовлетвори въпроси, които нямат отговор.

Швеция е сочена за фаворит от букмейкърите на започващия в неделя песенен конкурс „Евровизи

Художникът Петър Крумов представя втора самостоятелна изложба „Стъ

Цигуларят Шломо Минц се завръща в София на 22 май за концерт със Софийск

Държавният куклен театър в Русе ще представи премиерата на спектакъла "Гара любов" на 30 май.

Бившият холивудски продуцент Харви Уайнстийн, който е в затвора по обвинения в изнасилване, поиск

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting. 

Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език.

„Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене. Мисля, че така се е създало изкуството - от невъзможността в живия живот да си дадем устойчиви, трайни и смислени отговори. То иска да ни даде един друг, разширен хоризонт. Рисуването е спасителното място, където си изграждаш илюзиите, надеждите, че има смисъл, заради който си струва всичко“, обясни той.

Попитан дали се интересува от тенденциите, Памукчиев отговори, че живо се вълнува къде стои и в каква позиция. Според него важното е да си автентично вдаден и да се докараш до продуктивно съдържание.

„Вярвам си като художник, когато усетя, че съм в ритуала на правенето, а за да стигна до него трябва да мина през мъката на занаятчията. Постепенно се качваш, събираш всичко, което имаш, парчетата от твоята емоционално-психична плът, за да стигнеш до кулминация, когато заставаш на върха на четката си“, каза художникът. 

„Космос“ е заглавието на новата изложба на Аксел Морел, която се открива на 29 май и

„София филм фест“ е първият фестивал в света, който изрази своята со

Крищина Бранко гостува със своя квартет в зала „България“. Събитието

Документалният филм "1 SEA", който популяризира българското Черноморие, като място за приключения

Майк Лав от групата "Бийч бойс" беше въведен в Залата на славата на авторите на песни за 2025 г.

Големият въпрос за него е как се постига автентичност в днешно време. Той смята, че е от последното поколение, което има памет за някакво изначално разтворено битие в естеството.

„Когато говорим за дълбочинна същност, е много трудно да се освободиш от всичкото обкръжение, от часове екрани, заливащи те с информация, без да си сигурен каква точно е тя“, поясни творецът.

Като преподавател той говори за това и със студентите си, които съветва да си дават от време на време пауза от екраните и да си говорят. Надява се, че пренасищането с този вторично създаден дигитален свят ще породи копнеж по завръщане към някакво първоначално състояние. 

Цялата серия акварели, която представя във Варна, е направена през лятото на 2024 г. Много отдавна не бях работил акварел, а с годините човек се връща към кавалетна форма, обясни художникът, който е познат с големи формати и инсталационни проекти. Акварелът за него е поетично отклонение от програмата.

„Там си в кратката форма, в хайкуто, в тристишието. Нещо, което по друг начин връзва феноменологичното на материала с абсолюта на съдържанието. Когато медитираш върху малка форма, върху водно петно, то е съвсем друг ритуал“, отбеляза Памукчиев.

Заглавието е препратка към морето. Водата според него е най-живият материал, а при акварела има манипулация на нещо много подвижно, при което от привидната безформеност и случайност извличаш картинна ситуация. В творбите му има и фигури, което според него е най-трудният момент, защото трябва да стегнеш водата до степен да изобрази нещо.

„Акварелът е най-капризната техника, най-трудната за овладяване. Има интрига в тази променчивост, в следенето, контрола. Водата тръгва, трябва да я хванеш точно когато ти върши работа. Има един игрови момент и е много благодатен за импровизация, интерпретация, провокация на живия процес“, допълни Памукчиев. 

За него обаче това не е от днес и сега. Смята, че цялата му живопис и нейната предистория е на водна основа. Прави картините си с водни каши, които се месят и разливат и казва, че е възпитал отношение в това вграждане, вплитане в органичността, в естеството на материала.

„Художникът е обречен на материя, защото материализира. Работейки, седейки в материята, събужда дълбинни интуиции за първичното живеене в естество. Това ме изведе преди години в дългосрочен план да избера материали, които носят съдържание и символика - дървесна пепел, стрити въглени, пръст. С тях процесът ни изправя в ритуализирани действия на работа в свещена материя. Най-кратко - одухотворяване на материя“, сподели художникът. 

Той смята, че в рисуването има много занаят, но се съпротивлява когато колеги разсъждават за него само като занаят.

„Направията е задължителното нещо, но големият въпрос е какво е направено. В този смисъл не мога да остана единствено в разговора за сръчността. Голям майстор си, когато успееш да се докоснеш и да извлечеш съдържание“, каза той. 

Проф. Станислав Памукчиев е роден в София през 1953 г. Завършил е „Стенопис“ в Националната художествена академия в София, където преподава.

Негови творби са показвани в повече от 80 самостоятелни изложби в България и чужбина. Участва в множество групови изложби, селекции на съвременно българско изкуство.

Носител е на Първа награда от Международния конкурс за млади живописци „София `85“; Голямата награда от Международното триенале на живописта „София `96“; годишна награда за култура „Златно перо“ през 2002 г.; национална награда за живопис „Захарий Зограф“ през 2003 г.; голямата награда за живопис „Владимир Димитров – Майстора” на СБХ през 2015 г. През 2016 г. получава орден „Св.св. Кирил и Методий“ - първа степен.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
"София филм фест" гостува в Кърджали
С две прожекции "София филм фест" за първи път ще гостува и в Кърджали. Това съобщиха от общинската администрация в родопския град, като допълниха, че първото издание на събитието ...
„Фестивал на комедията“ гостува в осем български града
„Фестивал на комедията“ ще обиколи осем града с най-доброто от българската сцена, съобщават организаторите от „Комеди клуб“. Фестът стартира в град Русе (1 ...
Група „Фондацията“ и Симфониета Шумен с концерт в Добрич
Българска рок музика с нови симфонични аранжименти ще представят група „Фондацията“ и Симфониета Шумен на концерт в Добрич, съобщават от културната институция в социалн ...
Изложбата „Дечко Узунов. Пътни бележки“ ще бъде представена в Художествена галерия „Дечко Узунов“
Изложбата „Дечко Узунов. Пътни бележки“, посветена на 125-годишнината от рождението на художника, ще бъде открита на 24 юни в Художествена галерия „Дечко Узунов&l ...
Невелин Иванов поставя под въпрос границите между художник и публика в нов пърформанс
Невелин Иванов ще представи пърформанс, който надгражда неговия продължаващ интерес към институционалната критика, изследванията на собственото тяло, несигурността, несъвършенстват ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Изложба показва част от творчеството на скулптора Михайло Парашчук в България
Гостуващата изложба "Щрихи от творчеството на Михайло Парашчук в България" е подредена в Русенския исторически музей. Автор и ръководител на проекта е украинската архитектка и худ ...
С прожекции по целия свят ще бъде отбелязана 100-годишнината на „Треска за злато“
С прожекции по целия свят на 26 юни ще бъде отбелязана 100-годишнината на „Треска за злато“, съобщават от Българската национална филмотека (БНФ). По думите им българск ...
Картини за близо 350 хиляди евро бяха продадени на търг в София
Картини за близо 350 хиляди евро са продадени на летния аукцион на Artmark в София с наддаване, продължило шест часа и половина, съобщават организаторите. „Публиката и колек ...
Симфониета-Враца представя цикъла „Българският инструментален концерт“ в зала „България“
Симфониета-Враца представя цикъла „Българският инструментален концерт“ в зала „България“ на 23 юни.  Концертът е в рамките на 56-ия международен фести ...
Китайски симфоничен оркестър представя музика на Георги Арнаудов
Симфоничен оркестър от китайския град Чанша гостува на „Софийски музикални седмици“ на 28 юни в зала „България“, съобщават от екипа на фестивала. По думите ...
Тикер в 10:00 ч.
Гостуващата изложба "Щрихи от творчеството на Михайло Парашчук в България" е под ...
Начало Калейдоскоп
1168
Калейдоскоп

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting.  Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език. „Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене.

| 18 Юни 2025, 16:42 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота
Снимка © БТА

През изкуството се осъзнава по-устойчиво фундаменталното съдържание на живота. То трябва да зададе или удовлетвори въпроси, които нямат отговор.

Това каза в интервю Станислав Памукчиев, който представя серия акварели, наречени „Разливи“, във варненската галерия A&G art meeting. 

Според художника голямото предизвикателство, цел и смисъл на изкуството е да се говори за невидимите неща, а за това се иска да намериш език.

„Това е изнасяне в друго място, което да компенсира от потресението на социалното и битово живеене. Мисля, че така се е създало изкуството - от невъзможността в живия живот да си дадем устойчиви, трайни и смислени отговори. То иска да ни даде един друг, разширен хоризонт. Рисуването е спасителното място, където си изграждаш илюзиите, надеждите, че има смисъл, заради който си струва всичко“, обясни той.

Попитан дали се интересува от тенденциите, Памукчиев отговори, че живо се вълнува къде стои и в каква позиция. Според него важното е да си автентично вдаден и да се докараш до продуктивно съдържание.

„Вярвам си като художник, когато усетя, че съм в ритуала на правенето, а за да стигна до него трябва да мина през мъката на занаятчията. Постепенно се качваш, събираш всичко, което имаш, парчетата от твоята емоционално-психична плът, за да стигнеш до кулминация, когато заставаш на върха на четката си“, каза художникът. 

Големият въпрос за него е как се постига автентичност в днешно време. Той смята, че е от последното поколение, което има памет за някакво изначално разтворено битие в естеството.

„Когато говорим за дълбочинна същност, е много трудно да се освободиш от всичкото обкръжение, от часове екрани, заливащи те с информация, без да си сигурен каква точно е тя“, поясни творецът.

Като преподавател той говори за това и със студентите си, които съветва да си дават от време на време пауза от екраните и да си говорят. Надява се, че пренасищането с този вторично създаден дигитален свят ще породи копнеж по завръщане към някакво първоначално състояние. 

Цялата серия акварели, която представя във Варна, е направена през лятото на 2024 г. Много отдавна не бях работил акварел, а с годините човек се връща към кавалетна форма, обясни художникът, който е познат с големи формати и инсталационни проекти. Акварелът за него е поетично отклонение от програмата.

„Там си в кратката форма, в хайкуто, в тристишието. Нещо, което по друг начин връзва феноменологичното на материала с абсолюта на съдържанието. Когато медитираш върху малка форма, върху водно петно, то е съвсем друг ритуал“, отбеляза Памукчиев.

Заглавието е препратка към морето. Водата според него е най-живият материал, а при акварела има манипулация на нещо много подвижно, при което от привидната безформеност и случайност извличаш картинна ситуация. В творбите му има и фигури, което според него е най-трудният момент, защото трябва да стегнеш водата до степен да изобрази нещо.

„Акварелът е най-капризната техника, най-трудната за овладяване. Има интрига в тази променчивост, в следенето, контрола. Водата тръгва, трябва да я хванеш точно когато ти върши работа. Има един игрови момент и е много благодатен за импровизация, интерпретация, провокация на живия процес“, допълни Памукчиев. 

За него обаче това не е от днес и сега. Смята, че цялата му живопис и нейната предистория е на водна основа. Прави картините си с водни каши, които се месят и разливат и казва, че е възпитал отношение в това вграждане, вплитане в органичността, в естеството на материала.

„Художникът е обречен на материя, защото материализира. Работейки, седейки в материята, събужда дълбинни интуиции за първичното живеене в естество. Това ме изведе преди години в дългосрочен план да избера материали, които носят съдържание и символика - дървесна пепел, стрити въглени, пръст. С тях процесът ни изправя в ритуализирани действия на работа в свещена материя. Най-кратко - одухотворяване на материя“, сподели художникът. 

Той смята, че в рисуването има много занаят, но се съпротивлява когато колеги разсъждават за него само като занаят.

„Направията е задължителното нещо, но големият въпрос е какво е направено. В този смисъл не мога да остана единствено в разговора за сръчността. Голям майстор си, когато успееш да се докоснеш и да извлечеш съдържание“, каза той. 

Проф. Станислав Памукчиев е роден в София през 1953 г. Завършил е „Стенопис“ в Националната художествена академия в София, където преподава.

Негови творби са показвани в повече от 80 самостоятелни изложби в България и чужбина. Участва в множество групови изложби, селекции на съвременно българско изкуство.

Носител е на Първа награда от Международния конкурс за млади живописци „София `85“; Голямата награда от Международното триенале на живописта „София `96“; годишна награда за култура „Златно перо“ през 2002 г.; национална награда за живопис „Захарий Зограф“ през 2003 г.; голямата награда за живопис „Владимир Димитров – Майстора” на СБХ през 2015 г. През 2016 г. получава орден „Св.св. Кирил и Методий“ - първа степен.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
"София филм фест" гостува в Кърджали
„Фестивал на комедията“ гостува в осем български града
Група „Фондацията“ и Симфониета Шумен с концерт в Добрич
Изложбата „Дечко Узунов. Пътни бележки“ ще бъде представена в Художествена галерия „Дечко Узунов“
Невелин Иванов поставя под въпрос границите между художник и публика в нов пърформанс
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Изложба показва част от творчеството на скулптора Михайло Парашчук в България
Цветни аспекти
С прожекции по целия свят ще бъде отбелязана 100-годишнината на „Треска за злато“
Цветни аспекти
Картини за близо 350 хиляди евро бяха продадени на търг в София
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.